Subscribe:

Ads 468x60px

Sunday 3 June 2012

PEMBUNGKUSAN

REKA BENTUK PEMBUNGKUSAN



Pembungkusan adalah sesuai digunakan untuk membungkus makanan, confectionery, hadiah, cecair, ubat-ubatan, proses pemindahan, pameran, dan lain-lain. Bahan yang digunakan sebagai pembungkusan antaranya seperti : carton board, corrugated cardboard, plastik, multinaterial, and waterproof board.

Anda dikehendaki mereka bentuk bungkusan  (kotak) yang berupakan samaada makanan, coklat, biskut, gula-gula, peralatan wanita atau lelaki. Reka bentuk perlu memasukkan perkara berikut : logo, alamat syarikat, net weight, bar code, isi kandungan, logo halal, due date, customer support line, motto/ tema, nama produk tersebut, teks dan imej reka bentuk yang dipilih.

Selain daripada strategi pemasaran, branding dan iklan, di antara kriteria lain perlu diberi penekanan ke atas pembungkusan ialah : reka bentuk, reka letak yang tertumpu kepada perletakan taipografi ( 2D @ 3D), pemilihan imej yang berkaitan dengan produk. tidak terlupa spesifikasi yang perlu ada bagi setiap pembungkusan seperti logo logo, alamat syarikat, net weight, bar code, isi kandungan, logo halal, due date, customer support line, motto/ tema, nama produk tersebut,

Menurut Landa (1996), ssebuah bbungkusan itu apabila diletakkan di atas ruang pameran untuk jualan ianya secara tidak langsung bersaing dengan jenama atau pembungkusan yang lain disebelahnya. Ianya perlulah menarik, dapat dikenali atau dilihat dengan jelas, bersesuaian dengan kehendak pelanggan dan di pasaran. Objektif utama yang perlu ada dalam mereka bentuk sesebuah pembungkusan adalah menjadi ia boleh berfungsi, mengkaji bahan yang digunakan dalam proses pembinaan, tidak mengabaikan masalah dalam mereka bentuk kedua-dua jenis pembungkusan secara 2D dan 3D. Mempertiimbangkan maklumat yang perlu ada pada setiap bahagian bungkusan, penggunaan warna yang sesuai dapar menarik perhatian pengguna.

Contoh-contoh pembungkusan :-



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...