Subscribe:

Ads 468x60px

Sunday 3 June 2012

LOGO



Logo ialah lambang atau tanda identiti (trademark) berbentuk 2D atau 3D, warna atau monokrom, geometri ratau organik, tipografi, abstrak bagi mewakili indentiti korporat sesebuah syarikat, produk dan perkhimatan. Logo terbahagi kepada 4 jenis :
  1. Logo Huruf 
  2. Logo Simbol
  3. Logo representasi
  4. Logo Ambigram 
Logo huruf atau logo tipografi menggunakan fon atau muka taip bagi menghasilkan identiti koporat berbentuk  imej logo. logo huruf berbentuk perkataan atau logo hurug ringkas (initials). Pendekatan tipografi perlu dimasukkan unsur grafik seperti garisan , imej, rupa organik atau geometrik, warna di dalam kandungan logo memperkembangkan identitinya. Gambar rajah di bawah merupakan contoh logo huruf sebuah syarikat kasut yang bernama Bata.

Logo Simbol memberi sedikit tambahan rekabentuk ke dalam tanda identitinya berbanding dengan logo representasi (logo diskriptif). Terutamanya dalam penambahan unsur-unsur figura (rupa : organik, geometrik atau abstrak dan bentuk 2D atau 3D.

Logo representasi tau dikenali dengan descriptive marks menggunakan imej visual yang mempunyai kaitan atau hubungkait secara langsung di antara di antara syarikat perniagaan dan produk, atau perkhimatan palanggan.

An ambigram is a typographical design or artform that may be read as one or more words not only in its form as presented, but also from another viewpoint, direction, or orientation. The words readable in the other viewpoint, direction or orientation may be the same or different from original words. Douglas R. Hafstadter describes an ambigram as a " calligraphic design that manages to squeeze two different readings inti the selfsame set of  curves."


cONTOH-CONTOH LOGO :-






0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...